/Nowoczesne diesle

Nowoczesne diesle

Przez wiele lat silniki wysokoprężne były tylko pewną alternatywą dla jednostek benzynowych. Z czasem jednak okazało się, że turbosprężarka może być skuteczna i wyeliminować duża część problemów, które wiążą się z eksplantacją takich silników.

Sama zasada jej działania jest natomiast stosunkowo prosta. Tak oto spaliny wylatujące z silnika przeprowadzane są przez wirnik, a ten napędza turbinę. Łopatki turbiny sprężają powietrze, dzięki czemu w cylindrze mieści się go więcej. To natomiast skutkuje tylko tym, że wybuch mieszanki jest jeszcze mocniejszy.

Pamiętajmy jednak, że wskutek spalania oleju napędowego spaliny są ciężkie i gęste, co może skutkować i skutkuje zniszczeniem, a przynajmniej zużyciem turbosprężarki. Jej poszczególne elementy zużywają się na ogół po przejechaniu około 150 – 200 tys. km. Wówczas należy poddać je regeneracji.

To właśnie turbosprężarka sprawiła, że silniki Diesla zaczęły osiągać moc porównywalną z tą, jaką można wytworzyć przy wykorzystaniu silników benzynowych. Jednocześnie przerastają one te drugie pod względem momentu obrotowego. Ma to spore znaczenie, ponieważ w dieslach właśnie przez lepszy moment obrotowy otrzymujemy lepsze przyspieszenie auta.

Bolączki nowoczesnych diesli

Jednakże diesle to nie tylko zalety. Nie wolno nie wspomnieć o wadach takich silników. Mowa tu między innymi o dosyć drogim osprzęcie, który znajdziemy w takich silnikach. Co gorsza, nie należy on do zbyt trwałych.

Niezwykle kosztowne mogą okazać się również awarie pompowtryskiwaczy. Przykładowo jeden tylko taki wtryskiwacz Bosch do popularnego silnika Volkswagena 2,0 TDI w wersji o mocy 170 KM, kosztuje nawet ponad 2000 zł. Kompletny zestaw takich wtryskiwaczy nieraz kosztuje więc nawet połowę wartości samochodu.

Droższe są zresztą także same samochody z silnikiem Diesla. Różnica z podobnym modelem z silnikiem benzynowym wynieść może tu nawet kilkanaście tysięcy złotych. Jest więc zauważalna gołym okiem.

Zalety silników Diesla

Największa zaleta takich silników znana jest wszystkim wszem i wobec. Mowa oczywiście o mniejszym spalaniu. Średnio spalają one o 20-30 procent mniej paliwa, aniżeli silniki benzynowe. To całkiem sporo, biorąc pod uwagę bądź co bądź wysokie ceny paliw na stacjach. Dodajmy tutaj od razu, że mniejsze są również różnice w spalaniu podczas spokojnej jazdy, a poruszaniu się po trasie. W silnikach benzynowych są one na ogół natomiast bardzo wyraźne. Jak już wspomnieliśmy, ze względu na lepszy moment obrotowy mają one również lepsze przyspieszenie. Łatwiej ciągnąć nimi też cięższe ładunki.

Wiele o silnikach Diesla, choć nie tylko, bo również o jednostkach benzynowych dowiedzieć się mogą Państwo ze strony https://lifanpower.pl/, gdzie są one dosyć szczegółowo opisane. Co ważniejsze ten producent samochodów posiada w swojej ofercie nie tylko silniki najlepszych marek do samych pojazdów, ale też wszelkiego rodzaju sprzętu. Pamiętajmy bowiem, że wykorzystuje się je także w agregatach, pompach czy nawet kosiarkach.